Nyförvärv till biblioteket: januari

Bokomslag: En bra plats att vara på

En bra plats att vara på: en antropologisk studie av mångfaldsarbete och identitetsskapande inom Svenska kyrkan av Kristina Helgesson Kjellin

Genom analyser av antropologiska studier bland anställda och ideellt engagerade inom nätverket Framtiden bor hos oss och Skärholmens församling visar författaren ”på en rad utmaningar: Hur kan Svenska kyrkan främja interkulturell kompetens bland de anställda på olika nivåer inom organisationen och också stödja dem som står i det här arbetet? Hur kan behovet av trygghet och igenkänning i gudstjänsten kombineras med en öppenhet och nyfikenhet för det nya och okända? Finns öppenheten för mångfalden också när gudstjänstuttryck och teologiska tolkningar skiljer sig radikalt från en svenskkyrklig ’normalitet’.”

Bokomslag: Kultur, människa, möteKultur, människa, möte: ett humanistiskt perspektiv av Ruth Illman och Peter Nynäs

I Kultur, människa, möte visar författarna hur kulturella gränser skapas i möten mellan människor i dagens mångkulturella och föränderliga värld. […] Boken erbjuder redskap för fördjupad förståelse av kulturmöten och visar hur vi kan se på bristande kommunikation, stereotypier och fördomar. Övriga teman som tas upp är bland annat globalisering, symboliska tolkningar och moralfrågor i relation till kulturmöten.”

Bokomslag: Twenty-First Century Theologies of ReligionsTwenty-First Century Theologies of Religions: Retrospection and Future Prospects av Elizabeth J. Harris, Paul Hedges och Shantikumar Hettiarachchi (red.)

Within Christian theology, debates on the theology of religions have intensified over the last thirty or so years. This volume surveys the field and maps future directions in this expanding and important area of research. Both established experts and new voices address typological debates, comparative theology, multiple religious belonging or identity, and how dialogue between different religious traditions affect s our understanding of these issues . Different perspectives and traditions are represented, and, while focusing upon debates in Christian theology, voices and perspectives from a range of religious traditions are also included.”

Bokomslag: Hilma Granqvist - antrolpolog med hjärtat i PalestinaHilma Granqvist: antropolog med hjärtat i Palestina av Sofia Häggman

Hilma Granqvist (1890-1972) var Finlands första kvinnliga filosofie doktor i sociologi. Granqvist gjorde ett banbrytande kultur-antropologiskt fältarbete i Palestina åren 1925-1931, där hon idag hyllas som en hjältinna. Hennes dokumentation av livet i byn Artas räddade nämligen väsentliga delar av palestinsk kulturhistoria från förstörelse och glömska.”

Bokomslag: Jews and WordsJews and Words av Amos Oz och Fania Oz-Salzberger

Why are Words so important to so many Jews? Novelist Amos Oz and histoian Fania Salzberger roam the gamut of Jewish history to explain the integral relationship of Jews and Words. Through a blend of storytelling and scholarship, conversation and argument, father and daughter tell the tales behind Judaism’s most enduring names, adages, disputes, texts, and quips. These Words, they argue, compose the chain connecting Abraham with the Jews of every subsequent generation.”

Malin Norrby