”Vi kan förändra världen en relation i taget”
Det föränderliga andliga landskapet i vår tid var temat för professor Diana L Ecks föreläsning till Krister Stendahls minne den 14 oktober. Hon utgick från situationen i USA, men det mesta gick att känna igen från svensk horisont.
Diana Eck, som en gång var student till Krister Stendahl på Harvard, inledde med att betyga hans pionjärinsats för att bearbeta kristet tänkande i relation till judendomen, och hur han öppnat dörren till livsavgörande erfarenheter genom religionsdialog för många. Hon påminde också om hans yttrande att ”tro är inget nollsummespel” – min tro blir inte bättre för att din är sämre!
Professor Eck leder The Pluralism Project, som sedan 1991 kartlägger ”ett nytt religiöst Amerika”. Det var när hon upptäckte att ”demografin” bland universitetsstudenterna förändrats totalt – den bestod inte längre bara av ”WASPS” (White Anglosaxon Protestants) – som hon fick upp ögonen för det förändrade religiösa landskapet i USA, och hur landet stod inför utmaningen att ”skapa ett samhälle utifrån olikhet.”
Många undrar varför religion är så viktigt i USA, påpekade Diana Eck, och gav svaret att många av de ursprungliga immigranterna kom för att de sökte religionsfrihet för egen del. De var i och för sig inte beredda på att leva sida vid sida med människor som trodde annorlunda, men efter självständigheten var de tvungna att räkna ut hur de skulle klara av det. Svaret var: ingen statsreligion, och rätten att fritt utöva sin religion – och uppenbarligen var det en jordmån som gjorde att religionen blomstrade.
Utifrån forskningen inom The Pluralism Project ser Diana Eck tre trender: en förändring av religiösa identiteter, ökad religiös opinionsbildning, och en bred interreligiös rörelse, som framför allt blomstrar på lokalplanet.
Sociologiska undersökningar visar att medan en majoritet av amerikanerna definierar sig som kristna, och andra samfund växer, så är den grupp som säger sig inte identifiera sig med någon särskild religion den som växer mest: en av fem i befolkningen som helhet, och en av tre bland dem under 30 år. De definierar sig dock som troende och tar andlighet på allvar: ”andlig med inte religiös” blir en allt vanligare benämning. Det finns också en växande rörelse av ”faitheists” – icke-troende som ändå tycker att andlighet är viktigt. Alltfler har också ”multiple religious identities” – man identifierar sig med flera religiösa traditioner.
– Det yttre och inre religiösa landskapet blir alltmer komplext. Det är skrämmande för en del av oss, men vi kan inte trycka på en andlig ”delete-knapp”, konstaterade Diana Eck.
Vidare kan The Pluralism Project visa hur den religiöst baserade opinionsbildningen ökar, bl a genom skapandet av intresseorganisationer. Det kan dels handla om nationella råd för olika religiösa traditioner, muslimska, sikhiska osv. Men det kan också handla om anti-rörelser som SION – Stop Islamization of America, som varit aktuellt också i svenska media i samband med Lars Vilks medverkan på deras konferens.
Till slut finns idag en bred interreligiös rörelse i USA. På 80-talet fanns interreligiösa råd i två av USA:s större städer – idag finns det hundratals, där ofta även sekulära humanister är engagerade, berättade Diana Eck. Många initiativ togs efter 9/11, ett av dem är ”Women Transcending Boundaries”, en kvinnogrupp i Syracuse, NY, som startades av en kristen och en muslimsk kvinna, och fortfarande har en livaktig verksamhet.
Denna interreligiösa rörelse lever framför allt just på det lokala planet, betonade Diana Eck. ”Vi kan inte lösa problemen i Mellanöstern, men vi kan definitivt göra skillnad här i Texas” är en vanlig inställning. Ett sätt att föra dialog är ”interfaith dinners” i privata hem.
– Vi kan förändra världen – en relation i taget, konstaterade professor Eck.
Krister Stendahl Memorial Lecture arrangeras av Centrum för religionsdialog i samarbete med Paideia – The European Institute for Jewish Studies in Sweden, och årets föreläsning var den fjärde i ordningen.
Helene Egnell
Sidan skapad av Malin Norrby