Bokreflektion under prideveckan

Det har varit den där typen av läsning där jag tar lite i taget, länge har den fått ligga på nattduksbordet och konkurrera med annan litteratur. Kanske för att det är en kompakt läsning och jag verkligen vill ta in så mycket som möjligt av författarnas budskap, kanske för att jag inte vill att läsningen ska ta slut. Det är med glädje, på gränsen till stolthet som Behold, I make all things new – what do the sacred texts of Judaism, Christianity and Islam really say in regard to human sexuality också har fått vara min reselektyr under det senaste halvåret. Att få vara medlem, aktiv och anställd av en rörelse och en organisation som publicerar böcker där det predikas att Guds kärlek, i detta fall i de Abrahamitiska religionerna, gäller alla – det gör att jag kan sova gott om nätterna.


Efter tre stycken introduktionstexter följer ett kapitel från respektive Abrahamitiska religion. En rabbin, en präst och en imam, alla tre är män, födda och verksamma på tre olika kontinenter. Vad som framgår tydligt i alla tre texterna är att HBTQ-personer, detta är förkortningen som används i boken, ofta kämpar med sin tro i relation till sin sexualitet. Det finns fler gemensamma nämnare i de respektive texterna. För vissa kanske självklara konstateranden såsom att det andliga behovet hos oss människor är oberoende av vår sexuella läggning, att homosexualitet inte är en kultur utan en del av mänskligheten och att påståenden såsom att det skulle vara ett val eller en livsstil förminskar HBTQ-människor.

Alla tre författarna tar upp idén om människans sanna natur. Guds skapelse är mångfald och den är vi inbjudna till att värna om och uppskatta. Som en del i detta förtydligar författarna att vi huvudsakligen är skapta till varandras sällskap och inte till fortplantning. Den främsta välsignelsen med sexualitet är inte eventuella barn utan den hängiva kärleken. Imam Ludovic-Mohamed Zahed skriver att människans sanna natur är att vara en pelare i universum och endast Gud vet varför vi är skapade olika. Rabbin Jay Michaelson delar med sig av tre viktiga aspekter i relation till samkönat leverne och barn. Först och främst har statistik visat att HBTQ-personer är mer framgångsrika gällande barnuppfostran. För det andra så behöver vi titta på att de bibliska familjevärderingarna är komplexa, exempelvis innefattar de arrangerade äktenskap, samlag med minderårig, konkubiner, polygami och prostitution. Slutligen, kärnfamiljskonstellationen såsom vi känner till den idag är ett relativt nytt fenomen och att den historiskt sett inte på något sätt är naturlig. Prästen Rowland ’Jide’ Macaulay kompletterar idén med vad som skulle vara naturligt och en del i Guds skapelse genom att hänvisa till djurriket där det tydligt har dokumenterats att kring 500 arter praktiserar homosexualitet. Huruvida vi människor reagerar på att jämföras med djur som en del i Guds skapelse kan såklart skapa olika reaktioner och känslor, det är jag fullständigt medveten om.

Det görs, som enligt bokens underrubrik, en hel del nedslag i de olika heliga skrifterna. Allt ifrån att Mos. 3:18-22 inte alls innefattar kvinnor, hebreiska bibelns många texter om rättvisa, Sodom och Gomorra, Jesus upprättelse till människor enligt Matteusevangeliet, Efesierbrevets uppmaning till kamp emot auktoriteter till det jag fastnade för allra starkast; Det är Zaheds krassa konstaterande att Koranen, sunna och den profetiska traditionen finns för att skydda oskyldiga emot orättvisor, de är inte menade att befästa kärv, patriarkal och dogmatisk samhällsstruktur.

Vad jag tycker är den största behållningen med läsningen utöver upprättelse för alla sökande och troende HBTQ-personer? Michaelsons text om David och Jonathan är strålande. Men det som verkligen går in under huden på mig är problematisering över att leva i lögn. Guds bud om att inte ljuga finns tydligt inom alla de tre Abrahamitiska religionerna, jag har aldrig hört någon ifrågasätta det. Michaelson reflekterar kring att inte våga eller kunna berätta om vem man är, att behöva ljuga för sig själv, för andra och inför Gud, att ingå äktenskap eller neka sig själv kärlek och kanske till och med bilda familj och samtidigt leva i lögn, något som jag tror ingen önskar sin medmänniska.

Boken finns att låna på engelska på Centrum för religionsdialogs bibliotek och är utgiven av Svenska kyrkan. På samma tema finns boken ”Gud är större – ett material om tro, hbt och sånt” också den finns att låna på vårt bibliotek. Den är utgiven av Sensus, Kristina Studentrörelsen i Sverige, Kön Identitet och Mångfald och Svenska kyrkans unga.