När religioner möts i familjen

Äktenskapet är en grundläggande enhet i samhället - och i allt större utsträckning också i dialogen mellan människor av olika tro. Samfunden kunde ha mycket att lära av hur familjer möter den utmaning det är att leva med religiös mångfald, menar den indiska teologen Astrid Lobo Gajiwala, som snart besöker Sverige och bl a föreläser på Centrum för religionsdialog.

Astrid Lobo Gajiwala

Nyligen utkom en uppdaterad version av biskopsbrevet Kyrkliga handlingar i ett mångreligiöst samhälle. Troligen har de flesta av oss i vår familj eller vänkrets någon som lever tillsammans med en människa av annan tro. För kyrkan är frågan: hur stöttar vi ”mångreligiösa familjer” i de speciella krav som en sådan relation ställer – och hur drar vi lärdom av deras erfarenheter för att skapa goda relationer mellan människor av olika tro i samhället?

En person som funderat mycket över dessa frågor är den indiska läkaren och lekmannateologen Astrid Lobo Gajiwala. My marriage is not a sacrament var titeln på en essä hon skrev 1990. Där uttrycker hon sin smärta över att den katolska kyrkan, som hon tillhör, inte erkänner hennes äktenskap med en hinduisk man som ett sakrament. Varför kan kyrkan inte stödja en person som valt att dela sitt liv med någon som ”delar min tro men inte mina trosuppfattningar” (shares my faith but not my beliefs”), undrar hon. I essän berättar hon om en stödgrupp för kvinnor i samma situation, som ger henne det andliga stöd hon behövt och hjälpte henne och hennes man att skapa en bröllopsceremoni där bådas trosuppfattningar fick utrymme. De utgör en marginella del av kyrkan, men det är hos dem som en teologi som är öppen för andra människors tro växer fram, menar hon.

Nu, nästan 30 år senare, med en rik erfarenhet av interreligiöst familjeliv, har Astrid Lobo Gajiwala hunnit reflektera vidare över dessa frågor, och kommer att dela sina tankar vid ”Te och teologi” den 19 september kl 15-17 i Centrum för religionsdialogs lokaler. Rubriken är The challenge of being different: Catholics in interfaith marriages, och såhär beskriver hon vad hon ska tala om:

“I will expose the challenges faced by Catholics as they redefine their Christian commitment through the prism of their interfaith marriages. Pastoral practices and Church teaching that for the most part, either exclude or censure them, will be explored. I will also share insights into inter-religious dialogue drawn from their experience of inter-religious living.“ Även om hon talar ur ett katolskt perspektiv är frågorna hon tar upp relevanta även för präster och andra i Svenska kyrkan. Anmäl dig här senast 12 september.

Dr. Lobo Gajiwala kommer också att föreläsa om kvinnors situation i indien på stadsbiblioteket i Lidköping den 12 september, på Uppsala universitet den 17 september och i S:ta Eugenia kyrka i Stockholm den 19 september på kvällen.