Tala väl – nu som bok!

Vår predikokommentarsblogg har nu blivit bok: Tala väl – Predikokommentarer i Krister Stendahls anda, utgiven av Bibelakademiförlaget.

”Äntligen” skriver biskop Åke Bonnier i sitt förord till den nyutkomna antologin, och det kan vi som varit delaktiga i projektet instämma i. Fyra år efter det att vi samlades för att diskutera vilka texter som behövde kommenteras i det första inlägget i bloggen Tala väl kunde vi återsamlas för boklansering! Det har varit en rolig resa, med stimulerande samtal i arbetsgruppen som väckt många tankar. När vi gick in på tredje årgången började vi diskutera om texterna inte borde samlas i en bok. Så blev det, och förutom texterna från bloggen har vi skrivit nya texter till de söndagar som inte inföll 2017-2020, och ett antal tematiska texter som tar upp återkommande teman som behövde belysas grundligare.

Fokus i boken är, liksom på bloggen, att hjälpa predikanter att med Krister Stendahls ord ”sjunga sin sång till Jesus utan att tala illa om de andra”. Behöver Jesus jämföras med andra, ”sämre”, religiösa traditioner, eller står han på egna ben? Vår evangeliebok innehåller texter och textkombinationer som utgör ersättningsteologiska fallgropar som riskerar att utmåla judar och judiska traditioner i dålig dager. Med fördjupad kunskap om bibelberättelsernas historiska kontext såväl som om judisk tradition kan vi undvika dessa fallgropar och få nya infallsvinklar till våra predikningar.

Medverkar i boken gör Håkan Bengtsson, Helene Egnell, Göran Eidevall, Madeleine Fredell OP, Anna Frydenberg, Anders Göranzon, Simon Hedlund, Thomas Kazen, Katarina Lamos, Mikael Larsson, Ulf Lindgren, Sebastian Selvén, Hanna Stenström , Jesper Svartvik och Jakob Wirén. Dessutom har biskop Åke Bonnier och rabbi Ute Steyer skrivit varsitt förord.

Textkommentarerna följer Svenska kyrkans evangeliebok, men har ett index över texterna så att även predikanter från andra samfund ska kunna använda dem. Boken innehåller också ordlista och litteraturtips för den som vill fördjupa sig ytterligare, samt bildmaterial. Omslagsbilden föreställer en skulptur vid St. Joseph’s university i Philadelphia, USA. Den heter Synagoga and Ecclesia in Our Time och är en motbild till det motiv som är vanligt i medeltida kyrkokonst, där kyrkan är en segrande drottning och synagogan en förblindad, besegrad gestalt. I den nya skulpturen sitter synagogan och eccelsian som två jämbördiga figurer och läser i varandras skrifter – och det är den andan vår bok vill förmedla.

Boken finns att beställa från Bibelsällskapet på denna länk.