Livet i Svenska Kyrkan

Livet i Svenska Kyrkan började som en själavårdande blogg. För min egen själavård en mörk årstid när jag knappt såg ljus i den kyrka jag kallar min. Inspirerad av att få delta i den första Teologifestivalen i Uppsala valde jag samma ämne och målgrupp när jag satte upp en nätgemenskap med ett gratisverktyg som heter Ning.
Jag är själv ingen tekniker, men som kommunikatör är jag angelägen om att söka upp funktionella och praktiska verktyg för att göra det jag vill: kommunicera och dela med andra människor.
Med bloggen Livet i Svenska Kyrkan började jag lyfta fram bra saker från församlingslivet. Jag skrev: Livet i Svenska Kyrkan har sina ljusa sidor. Det glimmar till i församlingslivet på ett sätt som gör oss söndagsglada och vardagshela. Vi som valt att ta vårt dop och medlemskap på orden och göra handling av det hela, vi har så mycket att dela med varandra.
Programförklaringen har jag behållit. 4 oktober 2009 kl 16:40 skrev jag det första inlägget på bloggen. Flera hundra inlägg senare bjöds jag in av webbstrategen Mattias Hallberg till Svenska Kyrkans bloggportal. Sedan juni 2011 finns bloggen där, tillsammans med 80 andra.
Livet i Svenska Kyrkan har också ett fönster på Facebook med sin gillasida. Men inget twitterkonto. Ännu.
Martin Garlšv, mars 2011.Nätgemenskapen Livet i Svenska Kyrkan har 385 aktiva medlemmar. Rytmen och dynamiken här är inte densamma som i en “miljonstad” som Facebook. Jag vill tro att Livet i Svenska Kyrkan har andra kvalitéer. Min roll som nätvaktmästare gör mig inte till en portvakt som granskar invånarnas in- och utgång och deras inbördes kontakter. Men jag ser till att videoteket växer. Sedan i våras finns över 300 församlingsfilmer och det blir fortsatt fler. Startsidan med sina RSS-flöden av kyrkliga nyheter och färska blogginlägg från många håll ger nog den bästa översikten för den som vill ha koll på det svenskkyrkliga i översikt. Öppna Kalendern kunde vara större, men den är ändå den största nationella i Svenska kyrkan.
Bloggen i bloggportalen har sedan förra året en växande samling av digitala församlingstidningar. Här kan man välja bland över 80 olika tidningar och bläddra i dem på på datorn, i datorplattan eller den smarta mobilen.
Delandets kultur behöver stärkas i Svenska Kyrkan. De sidledes kontakterna mellan församling och församling, stift och stift har undantryckts av en hierarki som det är hög tid att montera ned. Trögheten beror på kostsamma investeringar i gamla system och ordningar. Kostnader räknade i både pengar och prestige. Jag längtar, ser fram emot en ny tid och nya ordningar, ja kanske rent av o-ordningar.
Martin Garlöv
Martin Garlöv är en aktiv medlem i Svenska kyrkan. Han räknar två församlingar som sina: S:t Ansgar och Domkyrkoförsamlingen, båda i Uppsala. Han jobbar med kommunikation och medier som frilansande konsult.