Dags att agera!

bild-132Under ett års tid har jag varit en av Svenska kyrkans ageravolontärer. Det är ett ärofullt uppdrag där en jobbar aktivt med internationella frågor och globalt påverkansarbete, i och utanför sin församling.

Svenska Kyrkans Internationella arbete bestämde sig för två år sedan för att satsa på unga engagerade människor som vill göra skillnad. Först ut var sju tappra ungdomar, idag är vi ett trettiotal! Engagemanget utgår från församlingens internationella arbete, ofta en internationell grupp. Detta för att församlingen är utgångspunkten för allt arbete i Svenska kyrkan, men det är också ett sätt att låta unga människors engagemang smitta av sig på fler. Många av oss har förutom det varit ute på uppdrag på stifts- och riksnivå. Dessutom har aktioner genomförts, både i samarbete med varandra, men även i samarbete med andra unga kristna aktivister.

bild-133Frågor som vi engagerar oss i är rätten till mat, klimat, fairtrade, mänskliga rättigheter, krig och konflikt, hälsa, fattigdom och mycket, mycket mer! I uppdraget ingår också att blogga regelbundet på Svenska kyrkans agerablogg, och går en in och läser där inser en spännvidden i att vara ageravolontär. Allt från fasteinsamling, fairtradefikor och matlag för klimaträttvisa till aktioner för att uppmärksamma svensk vapenexport och åka till Sydafrika.

Just Sydafrika fick jag äran att åka till. Det var ett stort möte, Alternative Mining Indaba, som ägde rum i Kapstaden i februari i år (2013). Runt 100 människor från hela södra Afrika samt några gäster från bland annat Sverige, Norge och Kanada samlades för att prata om gruvindustrin och dess negativa påverkan för lokalbefolkningen i gruvsamhällena, men också för Afrika i stort. Det var en fantastisk upplevelse där jag fick lära mig mycket om utvinningsindustrin och vilka effekter vår desperata längtan efter senaste mobiltelefonen får för människor på andra sidan jorden.

Jag och Cissi, också ageravolontär, bloggade och twittrade under hela resan och har efter att vi kommit hem berättat om vad vi sett och lärt oss, i media och i andra sammanhang.

bild-134Den nyaste kullen av ageravolontärer kommer att utbildas i Almedalen nu i sommar. Jag kommer vara där för att berätta om min erfarenhet av att vara ageravolontär, vad en kan göra och hur en kan arbeta. I juni vigdes jag till diakon och jag har nu förmånen att få utlopp för mitt engagemang för global rättvisa i min yrkesroll där ansvaret för internationella frågor kommer att ligga på mitt bord. Jag kommer också att fortsätta som ageravolontär i min hemförsamling, om än i något lugnare tempo.

Lisa Lottadotter Gerenmark, diakon i svenska kyrkan och ageravolontär i Mössebergs församling