Tävla och brodera – ord som ger styrka

Kloka ord och citat som för oss alla kan ge styrka och energi att tillsammans med människor av annan tro samverka för medmänsklighet och fred.

Över min säng i mitt barndomshem hängde en tavla, broderad av min bästa väns mormor. Texten lydde: Vägen till en vän är aldrig lång. Lite snusförnuftigt och fint, men för mig betydde den något. Jag hade fått den i födelsedagspresent från min bästis och varje gång jag kikade upp på tavlan blev det en fin påminnelse om vår vänskap. Om att hon fanns där för mig och att jag nästa morgon kunde vara säker på att hon tålmodigt skulle vänta vid sin brevlåda så att vi snabbt kunde springa ikapp för att hinna till busshållplatsen innan bussen till skolan gick.

Idag i dessa tider kan vi verkligen behöva styrkeord, ord som ger oss kraft och hopp framförallt när det handlar om vårt samhälle, vår kyrka och vår framtid. En framtid som vi hoppas innehåller medmänsklighet, fred och samverkan.

En värld av grannar, som är ett program inom ramen för Svenska kyrkan, har utlyst en tävling som vi gärna delar vidare. Syftet med programmet är att främja fredlig samexistens och ett humant Europa, som präglas av social och andlig hållbarhet. Ett samhälle där människor värnar om sin nästa och försvarar demokratiska grundvärderingar.

Nu utlyser En värld av grannar en broderitävling för dig som vill förmedla ett budskap med nål och tråd:

Mer än någonsin behövs råg i ryggen, styrkeord för att tillsammans med människor av annan tro samverka för medmänsklighet och fred. Ord som kan ge styrka och energi – råg i ryggen, helt enkelt.

Många medarbetare i Svenska kyrkan har fått bidra med kloka ord och citat som för dem själva och för oss alla kan ge styrka och energi att tillsammans med människor av annan tro samverka för medmänsklighet och fred.

Gör så här:

1. Välj ett av citaten som du hittar på hemsidan för En värld av grannar
  2. Låt kreativiteten flöda och brodera av hjärtans lust
  3. Fota ditt färdiga alster
  4. Mejla bilden till maria.kjellsdotter.rydinger@svenskakyrkan.se

Tre vinnare utses av en jury bestående av Karin Johannesson, biskop, Helena Ericsson från Brodera mera, Jonas Eek, opinionschef Verbum och Karin Ahlqvist, diakon.

I höst kommer vinnarnas broderier tillsammans med ett urval av övriga alster att visas i en vandringsutställning.

Senast den 26 juni ska bidraget vara inskickat!

Läs mer om tävlingen och En värld av grannar här

Lotta och Karin på diakonibloggen