Glesbygd och stad.

Fredrik funderar om miljön i november 2021


Sen en tid bor och arbetar jag i glesbygd, i Malå i Västerbottens inland. Det är ganska lugnt och tryggt. Man har det mesta man behöver och man lever rätt så avslappnat, nära naturen. Men det är svårt, för att inte säga omöjligt att bo här utan att köra en hel del bil. Vi har två bruksbilar, och det händer att bränsleräkningen hamnar på 5000 kr för någon månad, och det är inte nån nöjesbilkörning jag pratar om nu. Det är vad man behöver för att kunna bo och arbeta så här, om man ska ta sig till jobbet, hälsa på sin familj på annan ort och leva ett vanligt liv som de allra flesta gör. Ska man bo och leva så finns inget riktigt alternativ till bilen. Jag skulle kunna åka buss till Sorsele där jag jobbar ett par dar i veckan men den bussen går dit på kvällen och hem på morgonen. Jag kan åka till Lycksele och till Skellefteå en eller två turer per dag. Till stugan går ingen buss (tur är väl det för om det gick nån buss dit så hade vi stugan på fel ställe) och till barnen och svärföräldrarna i Umeå kan jag nog ta mig med kollektivtrafik om jag har 5-6 timmar att resa på. Med bil tar det 2,5 timmar med inlandsfart.

Om det inte vore för bilkörningen så skulle jag säga att vi lever rätt så hållbart. Vi har goda möjligheter att bara äta närproducerat med sånt som växt och levt i trädgården och i skogen. I vårt närsamhälle belastar vi inte klimatet speciellt mycket med tanke på vår levnadsstil.

Det är mycket prat om hur vi ska leva och det är nog vår tids stora ödesfråga, för om planeten inte ska kollapsa så krävs stora förändringar, även för oss som redan nu tänker på och tar ansvar för de här frågorna. Som boende i glesbygd så blir de nödvändiga förändringarna påtagliga i mitt vardagsliv, och det kan jag köpa. Ska vi göra nåt åt framtiden för jorden så krävs det ansträngningar av alla.

Men här vaknar glesbygdsivraren i mig. För vem diskuterar vad stora befolkningscentra gör för miljön? Stadens miljöfördel är väl kollektivtrafiken. Men när ser vi miljökonsekvensanalyser av vad det kostar för miljön att människor bor i städer? Hur påverkar byggandet av ringleder miljön? Hur påverkar stora köpcentrum eller bostadsområden miljön? Hur påverkar för många människor på samma plats miljön? Hur påverkas miljön av att stora delar av samhällets service endast erbjuds i städer?

Ju mer jag tänker på det så finns här en spänning med glesbygd och stad. Vem tar de obekväma besluten för staden? Om man för miljöns skulle höjer skatten på fossila bränslen för att det ska köras mindre bil, så vore det väl en rimlig motsvarande åtgärd att förbjuda privat bilkörning i städer? Där det finns kollektivtrafik, en taxi att beställa eller kanske t o m är cykelavstånd är det väl rätt och slätt bara att förbjuda privat bilkörning?

Om vi ska rädda planeten så måste alla bidra. Så är det inte nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *