DE VALDE ATT KOMMA LITE SENT MED FLIT, FÖR ATT SLIPPA KÖA TILL DOPET

För precis en vecka sedan, onsdagen den 3 december, hände det igen, och först idag berättade prästen Johanna om det.
Och inget kan hejda mig från att blogga det direkt!

”Det var ett ungt par från Eriksberg någonstans, med lika unga faddrar, som i onsdags klev in i Lundby Nya kyrka vid tio i fem. De hade fått information om drop-in dop ”på en liten lapp i brevlådan”, och tänkte att det passade dem perfekt att slippa den stora festen och alla inbjudningar. De valde att komma lite sent med flit, för att slippa köa till dopet (!)

Efter att ha beundrat jullandskapet i koret bytte de på altaret om till dopdräkten (ovanpå kläderna), fotade massor till sina föräldrar, och sen döptes det lilla barnet. Hela stunden, från det att de klev in, tills det att de gick därifrån, var som en ganska lång stund av kvalitetstid med skratt, samtal om dop, tro, kyrka och liv. En stund av värme och närhet med församlingsbor jag inte tidigare träffat, människor som inte heller rörde sig i någon av våra övriga verksamheter och som uppenbart var ganska ovana vid ett kyrkorum.

Deras kommentarer efteråt var att det blev en väldigt fin stund och att det kändes väldigt bra, och de blev positivt överraskade över att se att vi hade många barninriktade verksamheter (de upptäckte informationslappen).

Ja, det var väl allt!

Ps När de kom uttryckte faddrarna en förvåning över att vara ensamma, och de frågade hur länge vi haft drop-in dop och om det var populärt. Jag svarade att vi bara prövat det ett halvår ungefär, och att det kanske inte var så många som nappat i just vår församling, men att det blivit väldigt populärt på andra platser. De uppmuntrade oss då att inte sluta, att det ”kan ta ett tag att arbeta in ett koncept” och ”detta är ju jättesmart”!”

Ordförklaring:

Eriksberg = en starkt expansiv stadsdel här i Göteborg, i Lundby församling.

För information om Drop-in dop: Se Lundby församlings hemsida, där det finns massor av texter, nu också det spännande numret av tidningen & Jesus, tröst-bön, film, FB och andra Sociala medier, och kontaktuppgifter, mail och mobil för samtal och samvaro.