Insatser under 2023 gav resultat

Act Svenska kyrkan har under 2023 genomfört katastrofinsatser i 21 länder och långsiktigt utvecklingsarbete i 25 länder. Tack för alla gåvor och engagemang i kampen för allas rätt till ett värdigt liv! Det möjliggör arbetet med över 300 projekt inom fem fokusområden. Här kan du läsa några goda exempel om hur ditt stöd gör skillnad.

Vi lever alla under samma himmel och har samma rättigheter. Act Svenska kyrkan kämpar för alla människors rätt till ett värdigt liv. Tillsammans med kyrkor och partnerorganisationer över hela världen gör vi skillnad – varje dag, året runt. Vi stöttar medmänniskor som lever i stor utsatthet, beslutsfattare, myndigheter och övriga civilsamhället att skapa långsiktig förändring i sina samhällen.

Katastrofinsatser

Foto: LWF Myanmar

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljontals människors liv varje dag. Genom Act Svenska kyrkans stora nätverk runtom i världen finns vi på plats både före, under och efter katastrofen. Religiösa ledare har en viktig roll i kriser. De har kontakter i samhället, är betrodda och har stor påverkan på normer och värderingar. Ditt stöd bidrar till mat, vatten, tak över huvudet, psykosocialt stöd och skydd för de mest utsatta.

Exempel på katastrofinsatser under 2023

Försörjning och klimaträttvisa

Act Svenska kyrkan har i många år arbetat i Etiopien för att utveckla nya mer hållbara jordbruksmetoder, minska avskogning och sprida kunskap om nya försörjningsmöjligheter. Ett av de mest framgångsrika sätten att förbättra levnadsvillkor för familjerna i samhället är via arbete med kvinnogrupper. Ett sätt är att ge getter som startkapital för kvinnors egna företagande och försörjning. Foto: Magnus Aronson/Ikon

Tillsammans värnar vi skapelsen. Med ditt stöd bidrar du till ett hållbart jordbruk, tåliga grödor och skogsskydd samt att människor blir självförsörjande genom yrkesutbildningar och spargrupper där deltagarna gemensamt får utbildning och kan investera tillsammans.

Exempel på projekt inom fokusområdet försörjning och klimaträttvisa

Fred och demokrati

Loparimoi är en sann förändringskraft i både sitt och andras liv. Efter en tuff uppväxt i flyktingläger och många svåra förluster leder han idag projekt för fred och jämställdhet.Tillsammans med Loparimoi verkar Act Svenska kyrkan för ett fredligt och rättvist Sydsudan. Foto: Alexander Öbom/Ikon

Att verka för fred och försoning är ett av kyrkans viktigaste uppdrag. Ett fredligt samhälle förutsätter att alla människor får delta i demokratiska processer och att ingen diskrimineras. Du är med och skyddar hotade människorättsförsvarare, stärker kvinnors deltagande i samhället och stödjer människor i att utkräva sina rättigheter gentemot myndigheter och makthavare.

Exempel på projekt inom fokusområdet Fred och demokrati

Jämställdhet och hälsa

Varje år rapporteras över 50 000 fall av våld mot kvinnor och flickor i Guatemala och mörkertalet är stort. Över hälften av landets flickor slutar skolan före högstadiet och flertalet känner inte till sina rättigheter. Foto: Eva Pérez Järnil

Varje människa har rätt att bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp. Ändå utsätts miljontals kvinnor, flickor och hbtqi-personer för våld och diskriminering på grund av könstillhörighet. Sexuellt våld, tvångsgifte och könsstympning är exempel på övergrepp som drabbar strukturellt utsatta grupper och många nekas exempelvis utbildning och hälsovård. Du är med och stödjer hälsovård, självhjälpsgrupper, skolklubbar, påverkansinsatser och många olika utbildningar för allas rätt till ett värdigt liv.

Exempel på projekt inom fokusområdet Jämställdhet och hälsa

Tro och lärande

Religion är en förändringskraft. Därför är det avgörande med teologisk utbildning som visar på sambanden mellan teologi, diakoni, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Ditt stöd bidrar till högskoleutbildningar, forskningsstudier, kurser och nätverksträffar som ger människor, särskilt kvinnor, möjlighet att med sin tro som grund stå upp mot förtryck och orättvisor.

Exempel på projekt inom fokusområdet Tro och lärande

Allt detta arbete, och mycket mer, har Act Svenska kyrkan genomfört under 2023. Tack för ditt engagemang!

Ge en gåva för världen

Tillsammans kämpar vi för att människor ska kunna leva värdiga liv, inte enbart överleva. Genom din gåva är du delaktig i både livräddande insatser vid katastrofer och i att skapa förutsättningar för en mer rättvis framtid – för alla. Din gåva räddar liv!