Det är en helig plikt att vrida och vända på bibeltexterna, för att förstå dem på nya sätt som inte är skadliga. Så skulle man kunna sammanfatta Mary C Boys föreläsning till Krister Stendahls minne, som hon baserade på citat av biskop Krister själv.
”Turn it and turn it again. The vital importance of biblical scholarship to Jewish-Christian relations” var titeln på professor Boys föreläsning. Orden “turn it and turn it again” är hämtade från den judiska kommentarsamlingen Mishna, och syftar konkret på hur man vrider tora-rullarna i synagogan – men i överförd bemärkelse handlar det om att vrida och vända på texterna, för att utvinna nya tolkningar.
Mary Boys lyfte fram Krister Stendahls förmåga att formulera sig kort och pregnant – han var inte den som skrev tjocka, lärda bibelkommentarer, utan uttryckte sig hellre genom föredrag och artiklar. Hon hade valt ut fyra citat ur vad hon, med en skämtsam hänsyftning på den s k fyrkällshypotesen i bibelvetenskapen, kallade ”S-källan” som utgångspunkter för sin föreläsning.
”It is not about me” – “Det handlar inte om mig”. Krister Stendahl vände upp och ned på bibeltolkningsprincipen tua res agitur, dvs ”det handlar om dig”. Paulus främsta intresse var inte den enskilda själen, och det som skedde på vägen till Damaskus var inte en omvändelse utan en kallelse – när Krister Stendahl satte in Paulus i sin judiska kontext var det en avgörande vändpunkt i kristen bibeltolkning.
”Words like that grow legs and walk right out of their context” – ”Vissa bibelord får fötter och promenerar ut ur sitt sammanhang”. Inte minst i Johannesevangeliet finns negativa utsagor om judar, som genom kristendomens historia använts för att hetsa till pogromer mot judar. Stilla veckan borde vara en vecka då vi gör bot och bättring speciellt för förföljelsen av judar, utifrån insikten att ”bibeltolkningar får verkliga konsekvenser för verkliga människor”.
”Christianity as a construct” – Kristendomen är en konstruktion som ännu inte fått sin form i nytestamentlig tid, då Jesusrörelsen var en av flera judiska rörelser. Det är en insikt som är ganska frånvarande i kyrkan idag, menade Mary Boys. Vi kan inte tala om ”kristna” i en tid då det ännu inte fanns en skiljelinje mellan judar och kristna, då det handlade om grupper som talade olika ”dialekter” snarare än olika språk.
”Leave room for holy envy” – ge plats för helig avund! Att kunna glädja sig åt det som är vackert i en annan tradition, utan att vilja lägga beslag på det för egen del är ett tecken på att man har börjat förstå den andra trostraditionen.
Föreläsningen, som arrangeras av Centrum för religionsdialog i Stockholms stift i samarbete med Paideia, the European institute for Jewish Studies in Sweden, ägde rum den 23 oktober 2014 i Storkyrkosalen.
Helene Egnell
Sidan skapad av Malin Norrby