Poesi och logik – Söndagspredikan 24 7

Kristen förkunnelse blir ofta poetisk och riskerar att dra sig undan fakticitetsfrågan och förfalla till Das Gerede. Formuleringarna blir vackra, ambivalenta, psykologiska och innerliga – inramade av en poetisk diskurs. Tanken och känslan kan inte greppa allt det påstådda för det framstår som motsägelsefullt, tomt och når inte ens till förpliktelsenivå, och det är väl ibland syftet, ofta förklätt till och kategoriserat som mystik. Men, tänk om det egentligen är avsett att vara tvärtom, i den bibliska traditionen, och av Jesus, att logiken går före poesin. Som i dagens evangelietext. Inte är den poetisk, även om 24 7 inte bara är ett datum utan också ett sätt att säga ”dygnet runt, 7 dagar i veckan”.


Amos 7:10-15, eftersom Amos håller boskap och odlar fikon, kan han inte kallas profet i den bemärkelse som enligt Amasja inte var tillåtet, men som enligt den generella definitionen ingen kan bestrida: kallad av Gud – inte någon som företräder ett särintresse. Amos resonerar logiskt – och är öppen med sin logik. Andra erbjuds att ta ställning till det som därmed sägs utan att förvillas av poetiskt smorda ord.

Vilket är ärligast, lättast, enklast, lämpligast, att acceptera en logik eller hänge sig åt en textuell känsla.

Paulus är också logisk i dagens text, Första Thessalonikerbrevet 2:1-8. Det ena ger det andra, och det yttre kända ger slutsatser om det inre, om avsikterna. I flera steg driver Paulus ett logiskt resonemang – den enda poetiska bilden är allegorin till hur en mamma förhåller sig till sitt barn – och även den bilden ingår i ett deduktivt logiskt resonemang.

Den mest drastiska logiken finner vi som vanligt hos Jesus. Här i Matteus 16:24-27, är det rakt på. Om du har betalat med ditt liv, ja då har du ju inget kvar att köpa tillbaka ditt liv med. Detta är logik långt djupare än de vardagliga former av livsstilsprogram som vi rör oss med, och som hålls så högt i Sverige just nu, av unga människor som tror sig kommit på något eget självständigt och icke konformistiskt, mitt-i-livet-människor som tycker sig ha ”absolut” koll på läget och lite äldre som menar sig ha erfarenheter och år på nacken och därmed rätten att ohört recensera alla andra!

Därför går min tanke direkt till Act Svenska kyrkan som gett mig möjlighet att med ett enkelt swish på 243 kronor betala livsmedel för en familj på sex personer på Afrikas svälthorn i tio dagar, och där finns 18 miljoner människor som riskerar att svälta ihjäl. Logiken säger att poesin inte löser detta!
Etiopen, Kenya och Somalia – barnen, swish 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet. Och fortsätt gå i Jesu spår – om du vill. Inte ens Jesus tvingar dig! Och det enda han lovar oss är kors, så realistisk och ärlig är han. Inga underfundiga poetiska ambivalenser med alluderingar till andra hemliga och sköna längtor här, bara det enkla: inget mindre än kors, om du vill hänga på. Och vem vill inte det, i en värld som vår, en värld som inte överlever esoterisk elitism inom något område. Det ”hemlighetsfulla, för de invigda och få” – och som finner sin stolthet i att inte vara kommunicerbart, är varken livsbejakande eller smart, snarare dötråkigt och vulgärt. – Följ mig, mist ditt liv, inte andras, för livets skull, lär Jesus oss, visar Jesus oss.

Svensk psalm: 462.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *