31 oktober -17: On speaking terms with God without intermediaries

Luther fick sin reformatoriska drivkraft från Psaltaren och från några av brevtexterna i Nya testamentet, först från Romarbrevet och därefter från Galaterbrevet. I Psaltaren fann Luther tydliga tecken på att Guds rättfärdighet, nåd och oändliga kärlek är en gratis gåva till människan. Denna texttolkning kombinerades med Luthers starka erfarenheter i Tornet. Där i förtvivlan och kyla, i ett virrvarr av stämningar och gudsövergivenhet växte tilltron fram. Tilltron till en Gud som är i orddialog med människan, i harmoni med människan utan mellanhänder. Som när ett du och ett jag möts, och som tillsammans är förändringen av världen, i evighet.

Därför är det för mig helt naturligt att församlingar i den evangeliskt lutherska kyrkogrenen, precis som pedagogiken i Lilla katekesen, vill hålla den existentiella dialogen, läsandet, hörandet, bildningen vid liv. Och att försoningen med livet självt, det som var, är och kommer, bryter genom alla blixtrar, all åska och tomhet. Som musik!

Därför: Samhällets kamp går hand i hand med församlingens bordssamtal, kallelse, hemkänsla och övertygelse om varenda enskild människas individuella ansvar. Var och en är On speaking terms with God without intermediaries - och därför sitter de spikade teserna kvar på kyrkans port än idag, 500 år senare.

Faran i en livstolkning med sin tyngdpunkt på denna direkta och individuella relation mellan Gud och människa är att tron förlorar sin gemenskapsgestaltning och kroppsliga beröring i rit och högtid. Dessutom kan fixeringen vid individen medföra att det vi gör tillsammans i tron på Kristus blir av underordnad betydelse.

Det reformatoriska budskapet till oss som ibland eller ofta självsäkert förutsätter att vi har koll på läget är att den som vill behålla sin egen okränkbarhet kognitivt och emotionellt måste acceptera att kärleken alltid innehåller diametrala motsatser. Och the keyword är att i tillit hänge sig till ett sådant liv. Ett liv som når befrielse i en samtidighet av både -- och, redan-nu -- ännu-inte, i såväl det inre som det yttre.


He nails up his 95 Theses or Propositions, attacking the Church's traffic in indulgences, on the door of All Saints' Church, Wittenberg. Date 31 October 1517.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *