Dialog – använd kommentarsfältet så syns det vad du tycker, eller maila mig. ”Den kämpande tron” 5 mars

Det sägs att tron ska hjälpa oss, ge oss livsmod och tröst, styrka att stå emot ondska och motgångar, kärlek för att fortsätta vara medskapare, hopp för att nuet ska vara gott men inte på framtidens bekostnad. Men varför då den KÄMPANDE tron? Borde väl ha varit den FÄRDIGKÄMPADE!


Vad tänker du om evangelieberättelsen för Andra söndagen i fastan? Själv ska jag förkunna evangeliet ”rent och klart” som det heter i ett av prästvigningslöftena. Och det är därför jag är intresserad av dialogen – vad är rent och klar i vår tid, för dig, t ex. Själv ska jag förkunna i Den Gode herdens kyrka klocka 10 söndagen den 5 mars, Andra söndagen i fastan. Dagen som har den pregnanta rubriken Den kämpande tron, i Evangelieboken.

Vems tro är det som kämpar – eller är det för att anknyta till den s k Lundateologin, tron själv som kämpar?

Om det är Markus, alltså evangelistens tro som kämpar, vad kämpar då den mot. Är det att förstå och hantera all dynamik i Jesu liv, som vid det där tillfället hos Simon när en kvinna häller ut dyrbar olja på Jesus, och några bara ser det som slöseri, och några ställer det i kontrast mot allt som kunde gjorts för vad oljan kostat, och Jesus förebrår dem som hackar på henne som gör det – nämligen förbereder honom för det som väntar i Jerusalem, att han som Messias (Den smorde) bryter upp det sista låset. Gjorde han det – eller är tron sista låset?

”Sannerligen, överallt i världen…komma ihåg henne”, men inte ens hennes namn får vi veta. Hon vars tro kämpade mot konvention och tog en risk – men varför? Och varför hände detta i Simons hus, och vad innebär sakuppgiften att det var den Simon som hade haft spetälska? På vilket sätt är Jesu ord evangelium för fattiga människor (har ni alltid hos er)? Eller är det en uppmaning! Är hon namnlös för att du är hon, och nu ska göra det hon påbörjade, hjälpa Gud att bli synlig i världen?

Den kämpande tron är det tro ”som gör vad den kan” och som är bottnad i en övertygelse. Vilken var den namnlösa kvinnans? Ge henne ett namn! Ditt?

Evangeliet är Markus 14:3-9.

Andra texter denna söndag är Jesaja 61:1-3, Hebréerbrevet 11:23-27 och Psaltaren 130.

Psalmförslag: 217, 253, 732, 45 och 756 – vad tycker du?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *