Per Hård af Segerstad. Foto: Markus Nyberg
Per Hård af Segerstad

Så var 2019 på Svenska kyrkans bloggportal

Vår gemensamma bloggportal fortsatte att frodas under 2019. Tillsammans skrev vi insatt, berörande, roligt, sorgligt och varmt om många olika ämnen och företeelser. Här sammanfattar jag 2019 i siffror och tankar.

Löparbanor med numrerade banor ovanifrån. Foto: Marvin Ronsdorf / Unsplash
Siffror är viktiga i många sammanhang. Foto: Marvin Ronsdorf / Unsplash

Applåder och ryggdunkningar till oss

Att vara ansvarig för att vår bloggportal snurrar som den ska är ett roligt uppdrag. Både för att det stundtals är tekniskt utmanande och för att jag får möjlighet att läsa en hel del blogginlägg. Vi skriver ju om så mycket. Hela tiden. Totalt har vi åstadkommit inte mindre än 983 inlägg under 2019. Det blir ungefär 2,7 inlägg varje dag. Hela året. Bra jobbat, allihop (och jag själv).

Årets mest lästa inlägg

Jag vet att ni sitter som på nålar och väntar på den årliga topplistan. Vilka inlägg hade flest läsare under året? Spänningen är olidlig!

I år tänkte jag göra en lite längre lista. Vis av tidigare erfarenhet vet jag att den vanliga listan brukar domineras av bloggen Tankar inför helgen. Och inte något ont i det, det är en fantastisk plattform fylld av begåvade skribenter som förtjänar allt beröm de får. Nu finns dock chansen att lyfta fram några fler bloggare. Så topp tio blir hux flux topp 17 istället, för att få med de tio inlägg som lästs av flest utanför Tankar inför helgen.

Så. Utan vidare förseningar: 2019 års mest lästa inlägg!

1. 4 saker du inte ska säga till en sörjande
  2. Aktivism skapar förändring globalt
    av Maria Bard på bloggen Opinion
  3. Vad är egentligen en fadder eller en gudmor?
  4. Till min son! Student 2017
    av Erika Utbult på bloggen Mellan tummen och pekfingret
  5. Varför är ett ankare en symbol för hoppet?
    av Tomas Jarvid på bloggen Vandra vägen
  6. Är inte min kärlek lika mycket värd?
    av Andreas Sundström på bloggen Tankar inför helgen
  7. Sagan om Lennart
    av Charlotte Frycklund på bloggen Tankar inför helgen
  8. Amen, vad betyder det egentligen?
  9. Konsten att sluta krympa
    av Charlotte Frycklund på bloggen Tankar inför helgen
  10. Du duger inte. Och det är bra.
    av Agneta Holmström på bloggen Tankar inför helgen
  11. Banankaka med choklad
    av Carolina Paulson på bloggen Carolina – mellan himmel och bord
  12. Ett välsignat år
  13. Legenden om Lucia – om alla flickors rätt till ett värdigt liv
    av Susanna Olivin på bloggen Act Svenska kyrkan
  14. Var inte rädda
    av Josefine Jehrlander på bloggen Tankar inför helgen
  15. När färgerna kommer tillbaka
  16. Fem kärleksspråk och en kärlekstank
  17. Morgonbön som täcker allt

Blandat gammalt och nytt

I vanlig ordning har inläggen ovan inte nödvändigtvis skrivits under 2019. Tvärtom ser jag en större tidsmässig spridning än tidigare. Det äldsta inlägget som letar sig in på listan är från 2012 (plats 8) och det nyaste är från årsskiftet 2019/2020 (plats 12). Läsvärda inlägg är helt enkelt oberoende av tid i många fall.

Jag noterar också att Tomas på bloggen Vandra vägen har träffat rätt för många läsare med sina informativa inlägg. Bland annat om faddrar och ankare. Jag tror att det finns många där ute som är nyfikna på vad olika kyrkliga uttryck och begrepp egentligen är. Här finns en stor nisch att fylla för den hugade bloggaren.

Det är också alltid tacksamt att blogga om dagsaktuella ämnen, som vi kan se i populariteten i inlägg som handlar om aktivism (plats 2) och kampen för jämställdhet (plats 13). Under 2019 startade en blogg med en uttalad klimatinriktning som komplement till en blogg inom området som fanns sedan tidigare. Det finns alltid plats för fler röster och uttryck, så att det redan finns någon som bloggar om det du vill skriva om är inte något hinder. Tvärtom! Det är en uppmaning till bidra, du också!

Vi bloggar om allt möjligt – fortsätt med det

Att använda bloggen för att beskriva ett förlopp är något som Falu Kristine församling tog fasta på när de startade Falu Kristine renoveras. Här har det gått att följa renoveringen av kyrkan, från det att de tömde kyrkorummet och monterade ställningar till att samma ställningar togs ner igen. Ett roligt initiativ och ett bra sätt att följa händelserna för församlingsborna!

Nyligen rengjord Kristus-skulptur från Kristine kyrka i Falun. Foto: Terese Wängdahl

Mer kaka, mer sorg och mer glädje

Traditionen bjuder att jag ger ett hedersomnämnande till Carolinas recept på banankaka med choklad, som för tredje året är med på listan (plats 11). Hur många andra recept finns det där ute som är värda att dela med omvärlden?

Avslutningsvis då. Att vi aldrig någonsin kan prata tillräckligt mycket om sorg visar inlägget som återigen letar sig in på plats ett på listan: Tomas raka ord om saker du aldrig ska säga till en sörjande. Återigen, det vi som kyrka och människor är riktigt bra på är att sätta ord på sådant som kan vara svårt. Det är något som vi ska bejaka och fortsätta skriva om. Både här på bloggen och andra ställen.

Gott bloggår 2020, kära vänner!