• Diakonibloggen
  • ”Jag kan fortfarande minnas doften ifrån mitt första klassrum i Grönkullaskolan.”

Skärmavbild 2013-02-04 kl. 19.10.34Jag vill i detta inlägg visa på en grundinställning ifrån Jesus själv, som gäller hela Kristi kropp – att vara kyrka. Inte ett projekt, utan en grund för hela den kristna kyrkan och dess församlingar och de troende.

I Johannesevangeliet kapitel 1 och vers 14, kan vi läsa följande ord –
”Och ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.”Det är en text som talar och visar på Jesu grundinställning. Det är en inställning som visar på några grundläggande pelare i den kristna tron –

Ordet blev människa och bodde bland oss – Jesus – Guds son – bodde bland oss, Gud själv var som en av oss, delade våra liv, var mänsklig, tvivlade, blev plågad, torterad… Han (ordet) bodde bland oss.Om vi tar till oss detta, och funderar på vad det kan innebära i våra liv och kyrkans liv, blir det en utmaning till att – dela varandras liv.Om vi delar livet med varandra, delar glädjen, sorgen, smärtan och framgången, då följer vi Jesu ord, och beskrivningen av hur han var som människa och Gud.

som den ende sonen får av sin fader” – att utgå ifrån vem Jesus är, och utgå ifrån att Jesus är kyrkans Herre ger Jesu ord tyngd. Jesu ord, och beskrivningen av hans liv är inte bara ord ifrån en vis man, utan det är ord som är hela kyrkans och den kristna trons grund. Om nu då Jesu ord är gudomliga och har en auktoritet får vi något att utgå ifrån i vårt sökande efter förebilder i hur vi skall leva.

”och han var fylld av nåd och sanning” – detta är en grundpelare i hur vi kan lära av Jesu inställning till människor. Om vi funderar på frågan ”hur påverkar den kristna tron mitt liv” – då har vi ett svar – Jesu liv utmanar oss i hur vi möter människor, med vilken attityd han ser till oss, med vilken attityd han mötte till exempel kvinnan som skulle stenas för äktenskapsbrott. Han mötte henne med en nådefull blick, men han talade också sanning, och utmanade henne till att förändra sitt liv.”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer”.

Jag började med att berätta om doften ifrån Grönkullaskolan, den doften var lite mögel, plastmattor, inpyrt… Om vi tar doften till diakoni – jag tänker att kyrkans doft skall vara det texten behandlat  –

Dela livet i sorg och smärta, Jesu ord är grunden för vår kyrka – och att hans attityd är – att möta var människa med nåd och sanning.

Om vi gör det, uppenbarar vi för andra vem Jesus är genom vårt sätt att leva, det lever kvar längre än fina och vackra ord – det är diakoni !

Johan Einarsson,
Pastor och föreståndare i Andreasförsamlingen/Fjällstugan, Jönköping,
Gemensamframtid fd Missionskyrkan.

Följ gärna Johan på twitter. Du kan även följa Johans på Pastorns blogg

Detta är ett inlägg under temat Diakoni – men hur? Har du tankar och funderingar, maila oss gärna: diakoni.se@gmail.com eller kommentera nedan.