• Diakonibloggen
  • Svenska kyrkan och EU-migranter – en lägesrapport

Svenska kyrkan och EU-migranter – en lägesrapport

Under senare delen av hösten 2014 skrev vi på diakonibloggen om utsatta EU-migranter som vi ser runtomkring oss i Sverige. Det visade sig vara ett tema som berörde och engagerade på många sätt. I november 2014 fick vi ett mail från Miriam Hollmer på Kyrkokansliet. Hon ville ha hjälp att inventera i Svenska kyrkan – vilka slags insatser görs med och för denna grupp? Redan i december hade hon sammanställt en lägesrapport för detta. Diakonibloggen fick i början av året del av denna, och när vi nu ser i backspegeln presenterar vi gärna en sammanfattning av rapporten ”Svenska kyrkans arbete med och för utsatta EU-migranter. Lägesrapport december 2014″. Eftersom flera månader gått förstår vi att exemplen på verksamheter är än mer omfattande. I höst kommer det att göras en uppföljning av rapporten.

En utgångspunkt för hennes rapport är Kyrkomötets uttalande i november 2014, där Sveriges kommuner, regering, riksdag och Svenska kyrkan på alla nivåer uppmanades att förbättra situationen för EU-migranter. I uttalandet uttrycktes en ambition att på kort och lång sikt i samverkan med andra aktörer kunna bistå fattiga EU-migranter som vistas i Sverige, men även genom socialpolitisk påverkan, bland annat genom kyrkliga organisationer på europeisk nivå. Kyrkomötet grundar sig bland annat på människors grundläggande rättigheter, ett värdigt liv, barns situation och alla människors ansvar för fred och rättvisa. Regeringen utsåg sedermera en nationell samordnare för arbetet med EU-migranter.

Lilla-Maria som tiggareVad görs i Svenska kyrkan? I nästan alla stift finns någon form av aktivitet där Svenska kyrkan är involverade, men arbetet är i mycket hög grad ekumeniskt, ibland också i samverkan med andra föreningar, näringslivet eller kommunen. Arbetet är som mest utvecklat i större städer. Miriam Hollmer delar in verksamheterna i fyra olika nivåer: enklare form av påverkans- och insamlingsarbete, begränsat praktiskt stöd för en mindre grupp eller något mer påverkansarbete, regelbundna insatser för större grupper samt kvalificerat stödarbete för större grupper flera dagar i veckan. Oavsett vilken nivå det handlar om är det genomgående att verksamheterna drivs av medmänsklighet, vilja till praktisk omsorg för de basala behoven och en önskan om förändringar för människor i deras hemmiljöer. Många har mötts av omgivningens oförståelse och ibland ilska och tvingats möta attityder av främlingsfientlighet.

På stiftsnivå har man också försökt arbeta fram vägledningar, manualer med verktyg för att bistå arbetet i församlingarna. I slutet av rapporten ges en rad tips och frågeställningar att ta ställning till om man vill starta en verksamhet för EU-migranter. Det handlar till exempel om inventering av behov, resurser och lokaler liksom eventuella samverkanspartners. Allra sist listas också ett antal nätverk, föreningar och organisationer som jobbar med dessa frågor. Vi får också del av ett exempel på hur ett kontrakt mellan olika samverkanspartners, i detta fall Räddningsmissionen och en lokal församling, kan se ut.

Vi låter ett citat från en av kyrkoherdarna i rapporten stå som avslutning: ”Kärleken till medmänniskor är grundfundamentet oavsett om vi blir lurade, utskällda eller kramade.”

Rapporten i sin helhet kan du läsa här: Svenska kyrkans arbete med och för utsatta EU- migranter Lägesrapport december 2014. Som nämnts blir det alltså en uppföljning till hösten.

/Karin & Lotta

Vi ägnar nu några veckor åt uppföljning av sådant som vi tidigare skrivit om. Har du tankar och synpunkter är du välkommen att höra av dig i en kommentar eller via mail, diakoni.se@gmail.com.