Bokrecension – Värd i Guds tjänst

Just samtalsfrågorna upplever jag som det bästa i boken. Där blir den konkret och erbjuder något som inte tidigare böcker i samma ämne ger.

Sommaren är här och diakonibloggen presenterar ett antal boktips av skiftande slag. Håll till godo!

Värd i Guds tjänst – Ulf Lindgren, Verbum, 2021

Ulf Lindgren har skrivit en ny bok för kyrkvärdar. Ambitionen är, enligt förordet, att utifrån fyra centrala delar i kyrk-/gudstjänstvärdsuppdraget erbjuda ”olika konkreta redskap så att du tryggare kan utföra din syssla.” De fyra centrala delarna är: Att möta gudstjänstbesökare. Att läsa bibeltext så att den berör. Att förstå kyrkorummets berättelser. Att möta människor i sorg.

När man läser boken så blir det snabbt tydligt att Lindgren tänker sig att läsaren har ett konkret uppdrag som kyrk-/gudstjänstvärd. Lindgren vänder sig direkt till en tänkt läsare, vilket funkar för mig. Jag blir intresserad och boken är lättläst. Alla de fyra avsnitten avslutas dessutom med samtalsfrågor som är tänkta för en grupp människor som delar uppdraget att vara ”värd i Guds tjänst”. Just samtalsfrågorna upplever jag som det bästa i boken. Där blir den konkret och erbjuder något som inte tidigare böcker i samma ämne ger.

Om samtalsfrågorna tillhör bokens förtjänster så finns svagheterna i behandlingen av fakta, till exempel är uppgiften om varför man valde att låta evangelisterna symboliseras av speciella djur inte den etablerade, och inte ens en sökning på nätet kan bekräfta uppgifterna. Tyvärr får man intrycket att en del är skrivet ur minnet och baserat på egna erfarenheter utan att vara kontrollerat. I avsnittet om att läsa Bibelns texter finns det dessutom teologiska formuleringar som är kontroversiella. Min egen erfarenhet av gudstjänstvärdar är att de värdesätter faktakunskaper mycket. De sätter en stolthet i att vara kunniga på sitt område men där får de inte mycket hjälp av Lindgrens bok.

Jag är kluven till avsnittet om att möta människor i sorg. Jag tycker att det avsnittet är väldigt bra, samtidigt är jag inte övertygad om att just det avsnittet är det mest konkreta för målgruppen. Det finns kanske en anledning till att övriga böcker mot samma målgrupp inte ser det som en central uppgift i uppdraget. Boken hade tjänat på att vara mer utförlig på faktaområdet istället för att vara utförlig i hur man möter människor i sorg.

Anders Hallberg, präst i Värnamo pastorat