Sommar och läsning – Att inse skillnaden

Sommaren är här och vi delar sedvanligt med oss av lästips för hängmattan eller läsfåtöljen. Dagens tips är en bok för reflektion och andakt med fokus på sinnesro.

Att inse skillnaden – texter och tankar kring sinnesro, Cecilia Billqvist och Iréne Gunnehill, Arcus, 2018.

Förra året var det 20 år sedan min diakonvigning. Vi som läste tillsammans på Bräcke och som regelbundet träffats under åren möttes till återträff och i detta sammanhang fick jag boken i min hand genom kollegan Iréne som är en av författarna. Efter att under de senaste månaderna ha bekantat mig mer med bokens innehåll vill jag med glädje presentera den här på diakonibloggen.

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden. – Sinnesrobönen

Att inse skillnaden är en bok som kommit till utifrån sinnesromässor i Gustav Adolfs kyrka i Helsingborg. Cecilia och Iréne, distriktspräst respektive diakon, var med och startade upp dessa mässor 2009 och hade ett samarbete kring dem under några år. En ideell medarbetare, själv nykter alkoholist, var också en viktig kraft i dessa mässors tillkomst och uppstart. I boken beskrivs hur mässorna kom till och arbetet, glädjeämnena och utmaningarna kring dessa. Jag slås av hur värdefullt det kan vara att det som komplement till söndagens huvudgudstjänst finns andra slags gudstjänster där det kan vara enklare att hitta in i församlingens liv.

Huvuddelen av innehållet består av texter som formulerats i detta sammanhang – att delas vid sinnesromässorna. De flesta texterna är skrivna av författarna själva, som också bidrar med foton som illustrationer till texterna. Texterna utgår från ord, ord som medarbetarna har ”borrat” fram, ord som har med själva livet att göra. Kring ord såsom barn, buren, enkelhet, djup, lita, nåd och närvaro finns texter med vardaglig anknytning och även koppling till bibeltexter. Betraktelserna varvas också med fristående reflektioner och citat.

Författarna själva rekommenderar texterna för den enskilda andakten och önskar att läsaren kan hitta om inte tilltal i varje text så något guldkorn för reflektion över det egna livet. Själv har jag vid flera tillfällen använt boken vid andakter som jag hållit för andra. Boken tilltalar mig mycket just för att den utgår från existentiella begrepp, sådant som berör varje människa oavsett var vi befinner oss i livet och hur tron ser ut. Det märks att texterna har vuxit fram i ett sammanhang där tröskeln ska vara låg och tilltalet livsnära , enkelt och ärligt.

Berättelsen och erfarenheten från Helsingborg kan vara inspiration till den som funderar på att arbeta med sinnesrogudstjänster i sin församling. För egen del upptäckte jag en dold skatt, där själva texterna har varit inspiration, både för egen del och i delande med andra, och rekommenderar boken varmt.

Charlotte Säll, diakonibloggen