• Diakonibloggen
  • Nu samlas vi för fred – nationell fredsgudstjänst ikväll kl 19.00

Nu samlas vi för fred – nationell fredsgudstjänst ikväll kl 19.00

Kriget mellan Israel och Hamas är ännu en tung påminnelse om de många våldsamma konflikter som pågår runt om i världen. Vi ser även hur våld drabbar människor i Sverige, både i det pågående gängvåldet och genom hatbrott mot människor av olika religiös tillhörighet.

Texten är hämtad från Svenska kyrkans hemsida. Ikväll bjuder ärkebiskop Martin Modéus in till en nationell fredsgudstjänst klockan 19. Den äger rum i Uppsala domkyrka och livesänds på webben så att vi kan vara med och be där vi befinner oss. Medverkar gör bland andra talman Andreas Norlén och Uppsala katedralsångare.

– Det är viktigt att vi inte sitter ensamma med vår sorg över världsläget, utan att vi tillsammans sluter upp i bön om fred. Vi behöver varandra för att vårda hoppet. Genom att mötas och be tillsammans händer något, säger ärkebiskop Martin Modéus.

Via denna länk når du Svenska kyrkans hemsida där du kan se den livesända gudstjänsten torsdag 23 november kl 19.