Därför gör vi det vi gör

Förra veckan var vi nästan 400 personer samlade i Uppsala till konferensen Diakonins kunskap – en konferens för dig som vill ta diakoni till nästa nivå. Det går inom kort att ta del av några av inslagen digitalt i efterhand. Vi delar idag en text av Elisabeth Christiansson Drake, som inledde ett pass som handlade om tre olika rapporter, och dessa finns att ladda ner.

Bild från konferensen Diakonins kunskap, svenskakyrkan.se. Foto: Magnus Aronson

Tjänsten till nästan liksom förkunnelse karaktäriserar kyrkans liv. Så har det varit genom historien från de allra första församlingarnas tid. Man kan inte tänka sig en kristen gemenskap som lämnar frågan om medmänniskans väl därhän. I olika tider och i olika kyrkliga sammanhang har teologiska motiv skiftat och den konkreta omsorgen har tagit sig olika uttryck. I luthersk tradition har plikten att uppfylla tjänsten till nästan i samhällslivet och det dagliga arbetet betonats; den så kallade jordiska kallelsen.

Under 1800-talet växte under pietistiskt inflytande diakoninstitutioner fram i norra Europa och i Sverige. Diakoniinstitutionerna var organisatoriskt fristående från kyrkan och syftet var att genom socialt och omvårdande arbete förnya det andliga livet i kyrka och samhälle. I dag är diakonatet ett led i Svenska kyrkans vigningstjänst. Det markerar på ett symboliskt sätt att Svenska kyrkan, som organisation, har ett socialt ansvar som inte kan överlämnas till samhällets institutioner.

Svenska kyrkans uppgift, att skapa förutsättningar för evangeliets verkan, kan inte mätas i termer av prestation. Det grundläggande uppdraget är givet av Gud. När vi i rapporten ”Diakonins kunskap: statistik, analys och återkoppling inom Svenska kyrkan” argumenterar för att utveckla ett kunskapsbaserat diakonalt arbete är det utifrån antagandet att ett sådant i den historiska situation vi nu befinner oss i, främjar det grundläggande uppdraget. Det är, menar vi, ett sätt att ta ansvar för den hjälp som ges och att visa respekt för den som erhåller den. Kunskap och statistik kan däremot inte – i slutändan – fungera som kvitto på eller checklista för hur väl eller illa uppdraget i egentlig mening sköts. Det vet bara Gud.

Att arbeta med att utveckla kunskap om diakoni är att arbeta med den andra av de två uppgifter som Jesus gav sina lärjungar, ”…att förkunna Guds rike och göra de sjuka friska” (Lukas 9:2).

Elisabeth Christiansson Drake

På konferensen presenterades också hemsidan Utforska diakoni, som du hittar här.