Saras tankar del 2

I vårt förra inlägg fick ni stifta bekantskap med Sara Carlsson från podden Saras tankar. Här berättar hon vidare om sin podd.

Nu har podden Saras tankar funnits i ett drygt år och det har blivit över 80 avsnitt. Korta avsnitt på några minuter med egna tankar, blandat med jordnära samtal med olika människor om sådant som många av oss kan känna igen oss i, sådant som berör livet. Det har varit viktigt för mig att behålla en lågmäld och autentisk profil och att Saras tankar på det viset skiljer sig från det ”instagramperfekta”. Vi vet att dela med varandra kan leda till självutveckling och välmående och efterhand blev det tydligt även i Saras tankar. Dels gör det något med oss när vi lyssnar på någon annans berättelse som helt eller delvis liknar vår egen, och dels gör det något med oss när vi får berätta. Flera som jag har samtalat med i podden uttryckte en viss osäkerhet inför inspelningen, men kände sig både stärkta och lyfta efteråt efter att ha fått feedback ifrån lyssnare och efter att få ha lyssnat på sig själv, sin egen berättelse och sin egen röst. Podden har även betytt mycket för min egen del. Jag har fått anledning att ta kontakt och möta människor på ett nytt sätt och varje podd har blivit som att måla en tavla av det inspelade materialet och bilderna som klipps och redigeras. Det har blivit en winwin-effekt åt alla håll.

Populärast bland poddarna i Saras tankar är Klara och Lisa som berättar om att leva med autism. Jag känner de båda, men de känner inte alls varandra när de möts. De sätter sig i varsin fåtölj och får varsin mikrofon och jag sätter på inspelningsknappen. Resultatet blir en väldigt fin och autentisk podd där två unga tjejer berättar om hur det var att få en diagnos, om utmaningar i vardagen och framförallt om alla förutfattade meningar om autism. Podden bjuder på goa skratt och hög igenkänning hos den som lever med autism, själv eller som anhörig och den ger gott hopp för den som precis fått en diagnos. I poddavsnittet ”Att leva med autism (del2)” delar mammorna Marika och Rebecca om både stor vånda och stor kärlek till sina barn som båda har autism. Även det avsnittet har blivit populärt. Med anledning av populariteten finns fler avsnitt med temat med i planeringen framåt.

Eftersom jag själv är en medberoende så återkommer det ämnet i flera poddavsnitt. I avsnittet ”En berättelse om tillfrisknande” berättar min vän Ruth ifrån vår tolvstegsgrupp om sin resa från att ha blivit medvetandegjord om sitt medberoende till det liv hon lever idag. I ”Samtal med Rebecca” lyfts tolvstegsprogrammet och möjligheten som finns där att få hjälp i sitt medberoende och i ”Samtal med Monica” pratar vi om hur det kan bli i en vänskap när vi ser ett medberoende hos varandra.

Jag har flera egna personliga favoriter och hur det kommer sig handlar nog mest om att de är från hjärtat, de är på riktigt, jag visste inte innan vi spelade in att det som kom skulle komma. Några exempel på det är ”Att acceptera är ibland det svåraste och det enda” med Ann Sofie som ger oss lyssnare en ögonblicksbild av hur det kan vara att vara mamma till en ung tjej med heroinberoende, ”Jag är inte tyst längre” när Anna Karin tar bladet ur munnen och berättar hur det har varit att vara gift med en man som idag avtjänar ett livstids fängelsestraff och ”När det inte blir som det var tänkt” med Carro som berättar om att ställa om allt när dottern föds 16 veckor för tidigt och vad det egentligen gör med ett mammahjärta att ständigt känna oro och att behöva se sitt barn hanteras. Detta var ett litet urval av favoriter och det finns givetvis fler.

Jag är diakon i själ och hjärta och det är svårt att undvika att det märks. Saras tankar gör jag på min fritid och min intention är att det ska vara en öppen podd för alla oavsett tro och bakgrund. Den får gärna innehålla ämnen som berör det jag står i, men det får inte bli alltför mycket kyrkiska, vem som helst ska ha möjlighet att känna sig hemma i Saras tankar. Men skulle podden bidra till att ge nya perspektiv till den som tidigare haft en förutfattad mening om hur det är att leva som kristen, eller ge sökaren en liten känsla av vem Gud är så är det stort.

Sara Carlsson