Håll fokus på församlingens egen statistik

När nu en andra omgång av den samlade kyrkostatistiken för Svenska kyrkans församlingar 2013 släpps från kyrkokansliet i Uppsala, finns det mycket fakta att ta del av, liksom analyser av förändringar och jämförelser.

Behåll fokus på församlingens egen statistik. Det är de lokala förändringarna som är de mest intressanta, särskilt för att förbättra underlaget för planering av verksamhet och för ett kommande arbete med församlingsinstruktionen. Andra församlingars siffror kommer till användning som ett jämförelsematerial.

På Svenska kyrkans gemensamma webbplats finns sidan Svenska kyrkan i siffror. Och den har i dagarna uppdaterats med de allra färskaste siffrorna. Kyrkans Tidning lyfter i en artikel på webben fram en ökning av antalet konfirmander i flera stift, som en ljusglimt. Tidningen lovar mer material i papperstidningen som kommer på torsdag 22 maj.

Fler församlingar skulle kunna använda vad de själva bidrar med till den samlade kyrkostatistiken i sitt eget arbete, än vad de gör idag. Kyrkorådet, som församlingens styrelse, kan ägna mer uppmärksamhet åt att ta till sig fakta och att i samråd – gärna med de anställda och ideella medarbetarna – analysera förändringarna. Se tillbaka och blicka framåt.

På den öppna delen av Svenska kyrkans gemensamma intranät finns mycket mer att hämta av siffror om församlingsverksamheten, om medlemmar och medarbetare.

Formuläret som alla församlingar ska fylla i varje år förändras. Nyheter för 2014 är frågor om hembesök och besök på sjukhus och sjukhem. 2013 var en nyhet frågan om hur många ideella medarbetare församlingen hade engagerade i den diakonala verksamheten.

Med rätt inloggning i Svenska kyrkans gemensamma intranät kommer en också åt Statistikdatabasen, och med den en stor mängd data. Alla medarbetare kanske inte behöver det, varken anställda eller förtroendevalda, men absolut mer än en.

Den årligen återkommande skriften Nyckel till Svenska kyrkan, är läsvärd och helt gratis. Den kan laddas hem för att läsas från desktopdatorn, från datorplattan eller i mobilen. Och den kan beställas  från Svenska kyrkans nationella webbshop.